Dr. Indraja Veličkienė / Asm. archyvas
„Labai svarbios yra mūsų vertybės, gebėjimas priimti aplinkui esančius tokius pačius ar kitokius. Atvirumas, domėjimasis ir tolerancija – pačios svarbiausios vertybės, kurios mums padeda suprasti ir neuroįvairovę, ir neurotipiškus žmones bei save pačius“, – teigia Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto med. dr. gyd. psichiatrė Indraja Veličkienė. Pasaulinės psichikos sveikatos dieną su gydytoja kalbamės dabar itin daug dėmesio sulaukiančia neuroįvairovės tema: kas tai, kodėl vieni žmonės patenka į ne neurotipiškų spektrą, kaip tokiems žmonėms sekasi visuomenėje bei kitais svarbiais klausimais.
Kas yra neuroįvairovė? Ar galite paaiškinti patį konceptą? Kokie žmonės laikomi neurotipiškais, o kokie – ne?
Neuroįvairovė – tai terminas, apibrėžiantis natūralias žmogaus smegenų funkcijų ir elgesio variacijas. Dažnai neuroįvairovės sąvoką vartojame apibūdinami autizmo spektro sutrikimus (angl. Autism spectrum disorder, ASD), aktyvumo ir dėmesio sutrikimą (angl. Attention-deficit/hyperactivity disorder, ADHD), disleksiją, ir norime pabrėžti, jog tai nėra liga, bet kitoks būdas mąstyti, jausti ir suprasti pasaulį.
Turbūt vis sunkiau darosi apibūdinti neurotipišką žmogų. Gal svarbu nutolti nuo apibendrinančių sąvokų šiuolaikinėje į individualumą ir išskirtinumą orientuotoje visuomenėje.
Autizmo sutrikimas, Aspergerio sindromas, ADHD ir kt. neuroįvairovės lauke vartojami diagnozių pavadinimai – ar tai nėra asmenybiniai dalykai? Kuo jie skiriasi nuo asmenybės sutrikimo apibrėžimo? Teko skaityti, kad, pvz., ADHD iš tiesų yra PSTD (potrauminio streso sidromas), literatūroje PSTD neretai palyginamas su ribiniu asmenybės sutrikimu... Kaip yra iš tiesų?
Tiksliausias terminas būtų autizmo spektro sutrikimai – jis apima skirtingus autizmo funkcionavimo lygius, tame tarpe – ir Aspergerio sindromą. Nors TLK (tarptautinių ligų kodų) klasifikacijoje Aspergerio sindromo terminas išlikęs, jo neturėtume naudoti dėl etinių priežasčių.
Aktyvumo ir dėmesio sutrikimas skiriasi nuo autizmo spektro, asmenybės sutrikimų ar potrauminio streso sutrikimo.
Autizmo spektro sutrikimų atveju simptomai formuojasi labai ankstyvame amžiuje ir pasižymi genetiniu komponentu. Autizmo simptomai apima socialinio funkcionavimo simptomus, sunkumus, kylančius dėl neplanuotų pokyčių, nuspėjamumo poreikį, įpročius bei jautrumą sensoriniams dirgikliams.
Asmenybės sutrikimai gali būti nustatomi esant ir autizmo spektro sutrikimui. Asmenybės sutrikimų simptomai išryškėja tarpasmeninių santykių, emocijų disreguliacijos kontekste. Tuo tartu autizmo spektro sutrikimų atveju žmonės jautriau gali reaguoti į socialines situacijas, garsą, dirgiklių perteklių. Vienas mano pacientas yra pasidalinęs, kad, kai yra pernelyg pavargęs, laukia, kol žmona išeis iš kambario. Nors ją labai myli, net savo tyliu buvimu ji „generuoja informaciją“, ir tai dar labiau vargina jį. Noras pabūti toliau ir tylumoje bei meilė žmonai egzistuoja kartu ir neprieštarauja vienas kitam.
Jei kalbame apie asmenybės sutrikimus, tarpasmeninis santykis, buvimas šalia ar atskirai turi daug didesnę reikšmę nei įprastai. Asmenybės sutrikimų atveju prisirišimo teorija ir toliau besiformuojančios strategijos yra ypatingai svarbios, turi įtakos savęs suvokimui, emocijų reguliacijai, tad sunkumai dažniausiai stebimi artimuose tarpasmeniniuose santykiuose. Kalbant apie potrauminio streso sutrikimą, diskutuojame apie persidengimą. Kiek trauminiai patyrimai dažnesni esantiems spektre ar turintiems aktyvumo ir dėmesio sutrikimą, o kiek traumų patyrimas sutrikdo žmogaus augimą ir gebėjimą atpažinti ir reguliuoti savo emocijas, suprasti santykius.
Šaltinis: adhdevidence.org
Ar yra skirtumas tarp ADHD ir ADD? T. y. ar gali žmogus turėti dėmesio trūkumo sutrikimą, tačiau neturėti hiperaktyvumo, būdingo ADHD?
Remiantis DSM V (Psichikos sutrikimų diagnostikos ir statistikos vadovu) IR TLK vienuolikta klasifikacija, aktyvumo ir dėmesio sutrikimas būna kelių tipų: nesusikaupiantis (jūsų vadinamas ADD), hiperaktyvumo ir kombinuotas. Norint kurį nors nustatyti reikia penkių simptomų suaugusiems ir šešių vaikystėje iš skirtingų simptomų grupių, t. y. dėmesio palaikymo ir aktyvumo. Esant dešimčiai ar dvylikai simptomų nustatomas kombinuotas (mano vertimas – Combined-type) sutrikimas.
Gal galite plačiau papasakoti apie autizmo spektro sutrikimus?
Pirma mintis, kuri man šauna į galvą – Barboros Suisse ir Jurgitos Žalgirytės-Skrudenienės išleista knyga „Autizmas – dalis manęs“. Tikrai manau, kad nepapasakosiu geriau. Knygoje surinktos penkiolika istorijų pasakoja apie pačius jautriausius patyrimus ir savęs suvokimą. Ateina daug žmonių, kurie paskaitė šią knygą ir nori įsivertinti, ar turi autizmo spektro simptomų, o kartais – tiesiog pasikalbėti apie savo šeimos narius. Tėvai atsiunčia vaikus, o vaikai – tėvus. Dažnai pasikalbėjus, išgirdus vieniems kitus, geriau suvokiami buvę nesusipratimai, tai, kad galima labai skirtingai jausti ir galvoti.
Ir vis dėlto: kaip nesumaišyti autizmo spektro sutrikimų su aktyvumo ir dėmesio sutrikimu?
Jie tokie skirtingi. Nors, geriau pagalvojus, aktyvumo ir dėmesio sutrikimo nesusikaupiantis variantas (ADD) kartais gali būti painiojamas su autizmo spektro sutrikimu. Sakykime, sunku išlaikyti draugus. Kaip tai atrodo abiem atvejais? Autizmo spektro sutrikimų atveju, susitikimas su draugais įvyksta tik tam tikrame kontekste, laike, žmogui gali reikėti pastangų išbūti socialinius susibūrimus, tikėtinas kontaktų vengimas. Tuo tarpu ADHD atveju – žmogus gali pamiršti atrašyti, jam sunku susiorganizuoti, prisiruošti pakviesti ar suplanuoti susitikimą.
Kaip ne neurotipiškiems žmonėms sekasi moksluose, darbuose, artimoje aplinkoje? Su kokiais sunkumais tenka susidurti? Su kokiais visuomenės nusiteikimais tokiems žmonėms tenka susidurti?
Turbūt įvairiai. Sutinku pacientų, kurie turi ASD arba ADHD ir mokėsi Kembridžo universitete. Jie man sako, kad mokykloje buvo tikrai lengva, nereikėjo mokytis, namų darbus padarydavo per pamokas ir neprisimena, kada reikėjo kartotis. Tačiau universitetas juos „pasivijo“, mokytis pradėti reikėjo ir jiems... Nemažai tokių žmonių turi aukštą intelektą. Atrodytų, tai yra jų stiprybė, kuri padeda prisitaikyti. Mes specialistai vadiname tai „maskavimu“. Maskavimas gali būti ir nenaudingas, nes daugiau pavargstama, pametamas „aš“, prisiimami vaidmenys, kaip turėtų būti, o ne kaip yra. Po to seka ilgi depresijos epizodai ir pacientai klausia, „kodėl man ta depresija kartojasi“. Kitiems mokytis ir dirbti gali būti labai sudėtinga. Gali būti sunku suprasti paaiškinimus, norisi pasitisklinti arba kaip tik spręsti užduotis savo būdu. Mokytojams gali stigti noro aiškinti tiek ilgai arba išklausyti atsakymą (jei jis pateikiamas su visomis detalėmis), tad imama galvoti, kad žmogus tiesiog nežino.
Šaltinis: unsplash.com
Kaip gydomi šie sutrikimai?
Gydymas skirtingas tiek, kiek skirtingi sutrikimai ar poreikis juos gydyti. Nėra specifinio gydymo autizmo spektro sutrikimams. Nemažai žmonių pasakytų – „o ką jūs norite gydyti“? Kaip psichiatrei, man svarbu, kiek simptomai trukdo ar veikia mano pacientų funkcionavimą, kaip jie jaučiasi. Dažnai gydomi gretutiniai sutrikimai, pavyzdžiui, nerimo, nuotaikos, priklausomybės. Svarbu ne tik pasirinkti vaistus, psichoterapiją, bet ir atsiminti, kad tai – neuroįvairovė, t. y. jog tam tikras nemalonus garsas gali būti daug svarbesnis nei tarpasmeniniai nesusipratimai darbe, ir pasikeitus sensorinei aplinkai simptomas sumažės ar išnyks. Psichoterapija ir savęs pažinojimo stiprinimas yra naudinga kiekvienam, tik svarbu atsiminti, kad terapija gali šiek tiek skirtis paaiškinimų ir įžvalgų tikslumu, skirtingoms simptomų grupėms taikomi atskiri moduliai.
ADHD gydymas šiek tiek skiriasi, nes aiškesnė biologinė teorija ir gydymas medikamentais yra efektyvus. Dažnai skiriami stimuliantai, kiti medikamentai. Man norisi pabrėžti, kad ne vien stimuliantais yra gydoma ADHD, nors jie ir yra pirmo pasirinkimo vaistai. Stimuliantai padeda susikaupti ir mažiau atidėlioti, pabaigti pradėtas užduotis. Teisingai nustačius ADHD diagnozę ir pradėjus gydymą stebimas labai ryškus būklės pasikeitimas. Svarbu, kad vien vaistų nepakanka, reikia strategijų, sporto, kognityvinių treniruočių. Kai kurie renkasi ne vaistus, o strategijas, ir tikrai džiugu matyti pozityvius pokyčius.
Papasakokite plačiau: kaip psichoterapija gali padėti turint autizmo spektro ar aktyvumo ir dėmesio sutrikimą?
Norėčiau paminėti, kad terapija gali būti labai naudinga esant gretutiniams sutrikimams. Traumos gana dažnos turint ASD ar ADHD, tad terapija ypatingai svarbi šiose situacijose. Kaip bebūtų liūdna ir neteisinga, bet literatūros duomenimis nurodoma, kad linkę smurtauti asmenys pastebi ASD ar ADHD turinčiųjų pažeidžiamumą ir gali tuo pasinaudoti.
Žmonės spektre ar turintys ADHD jaučiasi esantys kitokie ir nepritampantys, tad atsitikus traumoms atsiranda pavojus pakliūti į ydingą ratą nuvertinant, kaltinant save, o tai ypatingai gilina traumos poveikį. Po traumuojančių patirčių ir galvojimo, koks aš netikęs, diagnozės nustatymas gali atnešti palengvėjimą. Tai tarsi sumažina atsakomybę už nesėkmes ir suteikia kitokį situacijos matymą. Prisimenu atvejį, kai viena pacientė atsisakė vaistų nuo ADHD ir terapijos. Greitai skriejančios mintys ir besikeičiantys hobiai, veiklos turint ADHD, jai buvo tarsi pabėgimas nuo siaubingos traumuojančios patirties paauglystėje. Pradėtas gydymas jai leido ilgiau pabūti su intensyvia emocija, o tam ji dar nebuvo pasiruošusi.
Kuo ne neurotipiški žmonės kitokie? T. y. galbūt esama kažkokių privalumų turint ne neurotipiškas smegenis?
Kiekvienas iš mūsų turime kažką įdomaus, svarbaus ir reikalingo. Mūsų skirtingas matymas ir patyrimas sukuria civilizacijas ir išradimus.