VUL Santaros klinikų Dermatovenerologijos centre duris atveria pirmoji Lietuvoje edukacinė stotelė pacientams – „DERMED“. Tai – ne pelno siekiantis VI kurso medicinos studijų programos studento Marcin Vrublevski iniciatyva sumanytas bei asmeninėmis lėšomis finansuotas projektas, kurio pagrindinė mintis yra pacientų edukacija. Prie projekto aplikacijos turinio – mokslinių straipsnių, testų, apklausų, lankstinukų skaitmenizavimo, mėginukų, nuolaidų kuponų ir kt. – kūrimo neatlygintinai prisidėjo du projekto partneriai – „NAOS Baltic“ (UAB „Bioderma“) ir dermatologinės kosmetikos prekės ženklas „Eucerin“.
Asm. archyvo nuotr.
Anot Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto studento, kiekvienais metais į Santaros klinikų Dermatovenerologijos centrą kreipiasi daugiau nei 25 000 pacientų iš visos Lietuvos. Nepaisant vizito tikslo (konsultacijos, procedūros, mokamos paslaugos ar artimojo lydėjimo), tiek pacientams, tiek juos atlydėjusiems asmenims tenka praleisti reikšmingą laiko dalį ligoninės pastate. M. Vrublevski pastebėjimu, sveikatos priežiūros įstaigose beveik nėra jokių į pacientą orientuotų veiklų, kuriomis jis galėtų užsiimti laisvu metu. Neradus ką veikti, pacientai dažniausiai naršo telefone, žvalgosi, kyla jų nerimas laukiant paskirto vizito laiko.
Dar viena problema, pasak M. Vrublevski, yra patikrinto, aktualaus, medikų kuruojamo ir lengvai suprantamo turinio pacientams trūkumas. „XXI a. turime skaitmeninės informacijos perteklių. Vartotojui, mūsų atveju – pacientui, tampa sunku atsirinkti, kokia informacija iš tiesų vertinga“, – įsitikinęs būsimasis medikas. Anot jo, medicininės žinios ir bendras supratimas apie visuomenės sveikatą neturėtų būti vien medikų atsakomybė. „Tikiu, kad patikimas, lengvai prieinamas, ne vien edukuojantis, bet ir atlyginantis už skirtą laiką – nuolaidų kuponais, prekių mėginukais, įvairiomis kitomis dovanomis – yra tikrai inovatyvus visuomenės švietimo įrankis“, – kalbėjo M. Vrublevski.
„DERMED“ vartotojui siūloma pasirinkti norimą atlikti testą (apie odos ar venerologines ligas), o teisingai atsakius į 5 iš 10-ies testo klausimų galima gauti nemokamų mėginukų ar nuolaidų kuponų įvairioms dermatologinėms prekėms. „Jeigu nesinori sukti galvos sprendžiant testą, galima užpildyti bet kokią apklausą ir gauti nuolaidos kuponus el. parduotuvėse, taip pat – nemokamas farmacinių kompanijų dovanėles. Kadangi apklausos užima nemažai laiko, yra galimybė nuskenuoti QR kodą ir pratęsti pildymą savo išmaniajame įrenginyje“, – apie edukacinės stotelės iniciatyvą pasakojo M. Vrublevski.
Be testų ir apklausų DERMED aplikacijoje galima rasti straipsnių, brošiūrų ar net knygų – visa medžiaga suderinta ir patikrinta Dermatovenerologijos centro gydytojų, taip užtikrinant informacijos patikimumą. Visą minėtą medžiagą galima skaityti tiek planšetėje, tiek nuskenavus QR kodą pratęsti skaitymą savo išmaniajame įrenginyje. „Vengiame sausos, neįdomios informacijos, stengiamės akcentuoti tai, kas įdomu ir aktualu, skatiname mąstyti kritiškai. Analizuodami testų atsakymus, aptinkame visuomenės žinių spragas, matome, kokia klaidinga informacija ar su sveikata susijusios praktikos vyrauja“, – kalbėjo medicinos studijų programos studentas.
Lietuvoje panašių projektų, orientuotų į interaktyvų pacientų švietimą ligoninės pastate, iki šiol nėra buvę. Remiantis sistemine mokslinės literatūros apžvalga, nepriklausomai nuo amžiaus, išsilavinimo ir lyties, edukacinės stotelės yra itin efektyvus, saugus bei patikimas visuomenės švietimo įrankis. „Pacientai labiau pasitiki informacija, pateikta ligoninės įrenginiuose, taip pat užsienio mokslininkų jau įrodyta, kad ligoninės skyriuose, kuriuose įrengti panašūs interaktyviam švietimui skirti technologiniai sprendimai, pacientų pasitenkinimas gydymu yra statistiškai reikšmingai didesnis“, – teigė M. Vrublevski, ateityje besitikintis, kad pavyks įkurti edukacijos stoteles visoms skyriaus specializacijoms.